De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein Centraal Gelderland (MGR SDCG) is een samenwerkingsverband van 11 gemeenten op het gebied van het sociaal domein. De MGR bestaat uit vijf samenwerkingsmodules:
- Inkoop sociaal domein Centraal Gelderland
- Onderwijszaken (Regionaal Bureau Leerlingzaken Midden Gelre - RBL)
- Werkgeversservicepunt Midden-Gelderland (WSP)
- Werkgeverschap SW (WgSW)
- Contractmanagement Inburgeringstrajecten
Een gemeente is deelnemer in de MGR en kan op basis daarvan participeren in een programma en bijbehorende module. Iedere gemeente bepaalt zelf in welk programma en welke module wordt geparticipeerd. De afspraken tussen gemeenten en de MGR worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). De kosten van de MGR worden per module begroot en verantwoord. Gemeenten betalen alleen voor de modules waarin zij deelnemen.
De MGR SDCG heeft een kleine beheerorganisatie die bestaat uit een directeur, een controller, een managementassistent, een privacy officer en een communicatieadviseur.
In de regio Centraal Gelderland streven we naar een krachtige en samenhangende aanpak bij een tal van vraagstukken binnen het sociaal domein. De Modulair Gemeenschappelijke Regeling (MGR) adviseert gemeenten en draagt oplossingen aan voor de verschillende vraagstukken en voert deze uit.
Centraal staat de vraag wat inwoners nodig hebben om hun leven in goede banen te leiden. Vanuit de vijf verschillende modules gericht op onderwijs, inkoop van zorg, participatie en activering, geeft de MGR de uitvoering samen met gemeenten vorm en voert die oplossingen integraal uit. Dat vraagt om een goede kwaliteit van dienstverlening, samenwerking en een samenhangende, integrale benadering van het sociaal domein.
Johannes Goossen
Voorzitter van Bestuur MGR SDCG en wethouder gemeente Duiven