Onze modulaire gemeenschappelijke regeling is opgericht om opgaven en taken in het sociaal domein uit te voeren. Dat is de focus van de organisatie. De deelnemende gemeenten geven sturing aan de beoogde resultaten van de verschillende modules, zodat het aansluit op de keuzes in het lokale beleid.
Algemeen bestuur en dagelijks bestuur
De MGR wordt bestuurd door een algemeen bestuur (AB), bestaande uit de wethouders financiën van de 11 deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuur kiest uit haar midden een dagelijks bestuur (DB). Elke gemeente wijst een lid van het algemeen bestuur aan en een plaatsvervangend lid.
Het AB heeft nadrukkelijk de taak te zorgen voor samenwerking en afstemming tussen de MGR en de gemeenten en tussen de verschillende samenwerkings-modules. Het DB heeft de taak de besluitvorming voor te bereiden en de MGR te vertegenwoordigen ten aanzien van de taken die bij MGR zijn ondergebracht. De taakverdeling tussen het AB en DB ligt vast in de regeling.
Opdrachtverlening - Regionaal Portefeuillehoudersoverleg (RPO)
De basis voor de opdrachtverlening wordt gelegd in de zogenaamde regionale portefeuille-houdersoverleggen (RPO’s) voor Zorg, Onderwijs en Participatie. Daar bespreken de inhoudelijk wethouders alle regionale ontwikkelingen en maken afspraken met elkaar of en zo ja welke taken ze regionaal willen uitvoeren en waar ze deze taken willen onderbrengen –de WATvraag. Taken die gemeenten regionaal willen beleggen bij de MGR worden na besluitvorming bij de MGR ondergebracht.
Bestuurscommissies
De MGR kent drie programma’s Zorg, Onderwijs en Participatie waar zij de regionale opdrachten onderbrengt in samenwerkingsmodules. Ieder programma heeft een bestuurscommissie die de kaders aangeeft voor de uitvoering in één of meer modules –Het HOE. De inhoudelijke portefeuillehouder van iedere deelnemende gemeente heeft zitting in deze bestuurscommissie. Dit zijn veelal ook de wethouders die in de Regionale Portefeuille Overleggen (RPO’s) zitten. De bestuurscommissies zijn adviserend aan de besluitvorming van het algemeen bestuur.
De bestuurscommissie bespreekt de taken en beoogde resultaten en legt deze vast in het meerjarige uitvoeringsplan en het jaarlijkse uitvoeringsprogramma en de begroting. De bestuurscommissie verantwoord de resultaten in het jaarverslag en de jaarrekening. De bestuurscommissie geeft over deze plannen, begroting en verantwoording advies aan het bestuur van de MGR.
- Klik hier voor de samenstelling van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur
- Klik hier voor de samenstelling van de bestuurscommissies
- Klik hier voor meer informatie over de verhouding Bestuurscommissie - AB - DB
- Klik hier voor meer informatie over de rol van de Gemeenteraad